Sunday, September 6, 2009

Amani pilih ‘mat saleh’

KUALA LUMPUR: “Sejujurnya, lelaki ‘mat saleh’ bukan pilihan saya untuk dijadikan teman lelaki atau suami, tetapi pertemuan di lokasi penggambaran filem Hikayat Merong Mahawangsa mengubah persepsi itu.”

Demikian kata pelakon Sharifah Amani Syed Zainal Rashid Al-Yahya atau Nani ketika memperkenalkan teman lelakinya, Gavin Stenhouse, 23, pada majlis berbuka puasa dan perkenalan anak kembar kakaknya yang juga penyampai radio Hot FM, Sharifah Aleya, kelmarin.

Nani, 23, berkata sikap mesra, sopan selain bersedia mempelajari budaya tempatan membuatkan hatinya tertarik untuk mendekati jejaka Scottish-Welsh itu yang memegang watak Putera Roman dalam filem terbitan KRU Studios itu.

Gavin bertemu Nani yang juga anak kedua guru seni lakon terkenal, Fatimah Abu Bakar ketika menjalani penggambaran filem berkenaan yang turut membabitkan Nani sebagai pembantu pengarah lagak ngeri.

Amani yang sebelum ini sangat berahsia mengenai kehidupan peribadinya tidak menafikan berasa malu untuk bercerita mengenai hubungannya, namun kini mula yakin memandangkan Gavin mudah selesa dengan keluarganya selain mula belajar berpuasa pada Ramadan ini.
Setakat ini Gavin tidak pernah gagal berpuasa walaupun sehari dan sering berbuka bersama keluarga saya.

“Dia juga akan menyambut Aidilfitri bersama kami tahun ini,” kata pemenang Anugerah Pelakon Harapan Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia Ke-18 menerusi filem Sepet ini.

Gavin yang mudah disapa itu turut menyifatkan Nani sebagai wanita yang mudah bertolak ansur dan persefahaman antara mereka menyebabkan hubungan itu lebih akrab.

“Setakat ini saya tiada masalah berpuasa. Saya ingin menyambut hari raya kerana saya juga berpuasa,” kata Gavin yang mengakui menempah sepasang baju Melayu berwarna kelabu kebiruan untuk Syawal akan datang.

Menyentuh mengenai pembabitannya dalam filem epik yang turut menampilkan Stephen-Rahman Hughes sebagai pendokong utama, Gavin yang dibawa ke Malaysia oleh ejen Creative Artiste Management mengakui Hikayat Merong Mahawangsa adalah filem pertama lakonannya kerana sebelum ini dia lebih aktif dalam pementasan teater.

Bagaimanapun, Nani menafikan sengaja membawa Gavin ke majlis berbuka puasa yang turut dihadiri sebahagian besar wakil media dan keluarganya untuk menghebahkan hubungannya dengan anak kelahiran Hong Kong itu, sebaliknya ingin mengajar jejaka itu mengenai budaya Melayu beragama Islam.

“Bangsa dan agama kita penuh dengan budaya, saya mahu Gavin mempelajari selok-belok mengenainya,” kata Nani.

No comments:

Post a Comment